DBBF

Søg
Close this search box.
0
0
Subtotal: 0,00 kr.

Ingen varer i kurven.

Ingen varer i kurven.

Frame-1
Søg
Close this search box.
0
0
Subtotal: 0,00 kr.

Ingen varer i kurven.

Ingen varer i kurven.

Hjælp til din klub

Det der gør det nemmere at deltage og være frivillig

Følg med her for opdateret og relevant information om hjælp til klubben.

REKRUTTERING OG FASTHOLDELSE

Både DIF og DGI har udviklet gode råd og værktøjer når det kommer til rekruttering og fastholdelse.

DBBF har valgt at fokusere indsatsen for rekruttering igennem BørneBasket. Det gør vi i samarbejde med DGI Basketball og BørneBasketFonden. Du kan læse om BørneBasket her, og du er altid velkommen til at kontakte os for at høre om mulighederne for at lave en rekrutteringsindsats i jeres klub.

Både DIF og DGI har udviklet gode råd og værktøjer når det kommer til rekruttering og fastholdelse.

DIF:
Du kan downloade DIF’s folder om Rekruttering og Fastholdelse her. Den giver konkrete bud på hvordan I kan gå til opgaven.

Den største ressource i de fleste foreninger er de frivillige. Derfor bør det også at være et fokus i alle basketball klubber hvordan man rekrutterer, motiverer og fastholder frivillige. Til dette formål har DIF lavet en værktøjskasse til de frivillige i idrætsforeningerne. Her kan i teste frivilligheden i jeres klub og få konkrete råd og vejledning til hvordan I kan arbejde med frivilligheden. 

DGI:
På DGI’s side om Foreningsledelse kan du blandt andet læse om, hvordan I kan rekruttere flere frivillige i jeres klub i: Flere frivillige til din forening.

FORENINGSLEDELSE- BESTYRELSE & FRIVILLIGE

Er du ny i foreningsarbejdet, eller mangler I inspiration til hvordan I skal gå til arbejdet som bestyrelse? – Vi vil gerne komme med input og ideer.

Både DIF og DGI har udarbejdet gode værktøj og tips og tricks til det frivillige arbejde i foreningen.

DIF:
Tag et kig på DIF’s side Forening og Ledelse, hvor I kan få gode råd om alt fra hjemmeside til medlemsfastholdelse, årsplaner og bestyrelsesarbejde. 

Online bestyrelseskursus: Få den nyeste viden for dig som bestyrelsesmedlem eller leder i en klub. Hel gratis og hjemme i sofaen. DIF’s online kursus for bestyrelsesmedlemmer er målrettet viden og redskaber til dig, der sidder i en bestyrelse for en klub eller en forening. Se online bestyrelseskurset her. 

Ny bestyrelse i klub: Ved at trykke på linket her, kan jeres nye klub indberette klubbens bestyrelse til Danmarks Basketball-Forbund.

DGI:
På DGI’s side om Foreningsledelse kan I finde gode råd om økonomi, forsikring, rekruttering af frivillige og meget andet.

Frivillige opgaver

Står du i din forening og mangler hjælp til nogle opgaver, men ikke har en beskrivelse af disse, så finder du her ekspemler på opgavebeskrivelser som kan hjælpe i jeres forening. 
De er lige til at gå til og kan tilpasses til jeres forening. 

Hjælpedokumenter: 

IT-VÆRKTØJ

Der findes en lang række hjælpeværktøjer der kan gøre jeres liv som klubledere meget lettere.

Udviklingen på IT går hurtigt, så vi kan ikke garantere at alt er helt up-to-date, men her er nogle programmer, som kan spare tid. Giv os gerne nye idéer!

Turneringsadministration, spiller- og trænerlicenser, dommerportal, mm
Forbundets eget IT system (Basys) håndterer en lang række opgaver for sporten. Som klub kan I få tilgang til jeres turneringsadministration, og alle forbundsdommere har deres egen portal med kampe. Spillerlicenser og trænerlicenser håndteres også herinde. Link: klubportal.basket.dk – Hent brugervejledning her

Gratis mødeplanlægningsværktøj
På www.doodle.com kan I helt gratis lave en mødeindkaldelse på to minutter, og se hvilket tidspunkt der passer deltagerne bedst. Meget simpelt at bruge, når du skal indkalde til bestyrelsesmøde, trænermøde, eller andet.

Økonomi og medlemsstyring
Der findes flere forskellige programmer der kan hjælpe jer med at styre klubbens økonomi og medlemmer. De har hver især forskellige funktionaliteter, men vi anbefaler på det kraftigste at I bruger et af dem, da det kan spare jer for enormt meget tid. Se mere på de forskellige hjemmesider eller kontakt vores konsulenter for gode råd.
www.klubmodul.dk
 www.conventus.dk
www.ForeningLet.dk

 www.memberlink.dk

Holdplanlægning, medlemskommunikation etc.
Se f.eks. www.holdsport.dk. Denne side kan være en hjælp til mange holdledere og trænere fremover.

Fælles fil deling
Også her findes der mange systemer der kan gøre det, men et der fungerer udemærket og er gratis er www.dropbox.com. I kan her få nok gratis plads til at I ville kunne opbevare alle klubbens væsentligste dokumenter et sted hvor alle kan få fat i dem.

Google
Google arbejder på at tilbyde en lang række gratis produkter. Mange mindre virksomheder er ved at gå over til Gmail, Google Docs, etc. Så hvis I som klub ønsker at have en fælles platform til mail, fildeling og meget mere, er google bestemt værd at overveje.

Spørgeskemaer
Har I brug for at finde ud af hvad jeres medlemmer synes, så kan I bruge Googles Survey Tool. Det er både nemt og gratis. Inde i Google Docs kan man oprette en formular (survey) præcis ligesom man opretter et word-dokument. Resultaterne kan trækkes ud i et regneark.

Medlemmet i Centrum
Danmarks Basketball Forbund har iværksat at nyt initiativ ved navn ”Medlemmet i Centrum”, som udbydes i samarbejde med DIF og firmaet Players1st. Players1st har i flere år lavet kvalitative spørgeskemaer til klubber under Dansk Golf Union og det tilbydes nu også i basketball. Læs mere her

 

BØRNEATTESTER

Arbejdet med at indhente børneattester fra trænere og ledere i idrætsforeningerne er blevet digitaliseret.

Det betyder, at der fremover ikke vil være blanketter/papirgange mellem forening og træner, og processen er enklere og mindre tidskrævende for de frivillige.

Foreningen har pligt til at indhente børneattester ved nyansættelser af instruktører og andre med lederansvar over for børn og unge under 15 år.

6c606d33-e4ef-45a9-b894-945eb11e6570b(c3b8)rneattester

I skal indhente børneattester på:

Trænere, instruktører, holdledere og assistenter/vikarer, som er 15 år og derover, og som står over for at skulle ansættes i idrætsforeningen, og som er tiltænkt en fast funktion, hvor han/hun skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Det spiller ingen rolle, om vedkommende får løn, eller om arbejdet foregår på frivillig basis. Trænere, instruktører, holdledere og assistenter/vikarer for disse, som er 15 år og derover, og som ved ansættelsen ikke var tiltænkt et længerevarende arbejde med børn under 15 år, men som i tre måneder eller mere har arbejdet med børn under 15 år. Disse personer er altså ikke tjekket ved nyansættelsen, men skal tjekkes, når de har arbejdet med børn i tre måneder. Har en person, der er underlagt reglerne om børneattester, været væk fra klubben i eksempelvis et år, opfattes det som en genansættelse, og foreningen skal på ny indhente en børneattest. Opstår der tvivl, så tjek hellere en gang for meget end en gang for lidt. Hvis I er i tvivl om regler så kontakt DBBF, vi hjælper gerne med at forklare reglerne og processen vedr. indhentelse af børneattester. I kan læse mere om børneattester på DIF’s hjemmeside ved at klikke her.

Foreningskontakter:

Udviklingskonsulent Øst
Tlf.: +45 24 97 01 36
E-mail: soc@basket.dk
Klubudvikling i ØstDanmark og ansvarlig for projekt "Væk fra ventelisten & ind på banen"
Udviklingschef
Tlf.: +45 31 18 67 93
E-mail: tjs@basket.dk
Ansvarlig for udviklingsområdet og dets konsulenter samt politiske udvalg, samt DGI basketball. Arbejder også med klubudvikling og besøger gerne klubberne.
Scroll to Top